Hoe kan ik omgaan met lastige gevoelens en emoties?


We hebben ze allemaal, de hele dag door, gevoelens en emoties. Meestal zijn we ons daar niet zo bewust van, maar ze zijn er echt de hele dag. De fijne gevoelens kunnen we moeiteloos toelaten. Maar vaak vinden we het moeilijk om lastige gevoelens toe te laten. We denken vaak dat nare gevoelens er niet zouden moeten zijn. In deze blog wil ik meegeven hoe je op een helpende manier om kunt gaan met lastige gevoelens en emoties.


De metafoor van ongewenste gasten op een feestje

Lastige gevoelens zoals angst, somberheid, boosheid, schuld en schaamte hebben we liever niet. Je kunt het wel vergelijken met de volgende situatie. Je geeft een feestje voor al je vrienden en familie. Maar op het feestje verschijnt ook de zeurderige buurvrouw, die je niet had uitgenodigd. Je stoort je erg aan de buurvrouw en je blijft er de hele avond op letten. Je vraagt of ze weg wilt gaan, maar dat doet ze niet. Door de aanwezigheid van je buurvrouw kun je zelf helemaal niet meer genieten van het feestje.

Vervelende emoties zijn dus als ongewenste gasten die zonder uitnodiging op je feestje verschijnen. Ze kunnen je feestje helemaal verpesten. Kijk maar eens naar deze video voor een uitgebreide uitleg. Welke gevoelens ervaar je als ongewenste gasten? Welke emoties en fysieke ongemakken ervaar je als die vervelende zeurderige buurvrouw?


Ruimte maken voor lastige gevoelens

We denken vaak dat nare gevoelens er niet zouden moeten zijn. Maar we vergeten weleens dat nare gevoelens bij het leven horen. En dat het negeren of het fixen van je gevoel heeft geen zin. Vaak krijgen we dan alleen maar meer last van die lastige gevoelens. Je kunt gevoelens en emoties alleen maar de ruimte geven.

Je goed voelen, begint bij goed leren voelen. Ruimte maken om te voelen brengt je ook in verbinding met jezelf. Ruimte maken om te voelen brengt je meer thuis bij jezelf. Want het brengt je in contact met datgene wat pijnlijk en moeilijk voor je is. Maar het brengt je ook in contact met wat belangrijk voor je is. En dus ook in contact met je levensvreugde.

Oefenen met gevoelens toelaten

Je gevoelens de ruimte geven kun je op verschillende manieren doen. Leren voelen begint bij het opmerken en benoemen van wat je ervaart. Hieronder deel ik een mooie oefening die je helpt bij het toelaten van lastige gevoelens.

Ga zitten of liggen op een rustige plek, zet een timer op 3 minuten. Zorg ervoor dat je comfortabel bent. Ga zo zitten of liggen dat je goed kunt opmerken wat er in je lichaam te voelen is. Als je goed zit dan richt je je aandacht op wat je nu in je lichaam voelt. Dat kunnen fysieke sensaties, emoties of andere gevoelens zijn. Je bent de enige die kan opmerken wat je voelt. Als je iets voelt dan merk je het op en dan benoem je het. Bijvoorbeeld, als je spanning voelt dan zeg je in jezelf ́. Ik merk op dat er spanning in mijn nek en schouders is ́. Of als je een emotie voelt dan zeg je in jezelf ́ ik voel irritatie ́. Blijf met je aandacht bij dat gevoel, tot er weer een nieuw gevoel opkomt. Na 3 minuten rond je de oefening af.

Welke gevoelens ervaar je als ongewenste gasten? En voor welke gevoelens zou je meer ruimte willen maken? Wat zou je hierin kunnen helpen?



November 2022 | Lotte Boekhout


Welkom! Mijn naam is Lotte en ik hoop dat mijn blogs over persoonlijke ontwikkeling je inspireren. Vanuit House of Joy begeleid ik vrouwen met coaching, ACT-therapie en yin yoga. Ben je benieuwd wat ik voor jou kan betekenen? Ga zelfstandig aan de slag met mijn e-book en schrijf je in voor mijn yogalessen. En wist je al dat een kennismaking voor coaching altijd gratis en vrijblijvend is? Neem direct contact op via het contactformulier, ik kijk er naar uit om je te mogen ontmoeten – Lotte