Wat is ACT?

In deze blog ga ik je wat uitleggen over ACT, een therapievorm die enorm in opkomst is in therapieland. ACT staat voor acceptance and commitment therapie, en dit is een vorm van gedragstherapie. Het biedt een vernieuwde kijk op menselijk gedrag en psychische klachten. In ACT wordt veelal gewerkt met herkenbare metaforen en praktische oefeningen. Westerste psychologie wordt gecombineerd de oosterse (boeddhistische) filosofie. Zelf ervaar ik ACT als een vernieuwende methode, die praktisch toe te passen is in het dagelijkse leven. Als coach maak veel gebruik van de ACT methode. Mijn cliënten worden op deze manier uitgenodigd om hun gedachten, gevoelens en gedrag op een nieuwsgierige manier te onderzoeken. Maar ik pas ACT ook veelvoudig toe in mijn eigen leven. Het helpt mij om elke dag opnieuw betekenisvolle beslissingen te maken.

Wat is ACT-therapie?
ACT-therapie is gebaseerd op twee belangrijke pijlers: acceptance en commitment. De pijler acceptance staat voor voor flexibel omgaan met moeilijke situaties, gedachten en gevoelens. En de pijler commitment staat voor het maken van betekenisvolle keuzes. Acceptance en commitment zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, ze gaan hand in hand. Ik zie ze vaak als twee vleugels van een vlinder. De vleugel van acceptance, staat voor de kant van veerkracht. En de vleugel van commitment is de kant van vrijheid. We hebben zowel veerkracht als vrijheid nodig om balans te ervaren in ons leven. Want als we veerkrachtig omgaan met gedachten en gevoelens, dan kunnen vrijer bewegen richting een betekenisvol leven. 

Veerkracht
In ACT gaan we ervan uit dat het leven naast mooie momenten, ook een schaduwzijde heeft. We hebben allemaal ervaringen waarin het leven voelt alsof we zweven of heel hoog vliegen. Maar we maken helaas ook allemaal momenten mee waarin het voelt alsof we keihard neerstorten. Pijn, verdriet, teleurstelling en afwijzing horen nu eenmaal bij het leven. Niemand ontkomt eraan. De meeste mensen zijn erg gefocust op zoveel mogelijk positieve ervaringen. Negatieve gevoelens en gedachten willen we zoveel mogelijk vermijden. En dat is logisch. Maar wist jij dat het eigenlijk heel onhandig is om op deze manier om te gaan met lastige ervaringen? En dat het op de langere termijn zelfs averechts werkt? Want als we gaan vechten met gevoelens en gedachten, dan kost dat veel kracht en energie. In ACT leren we veerkrachtiger om te gaan met gevoelens en gedachten. We kunnen leren om ze de ruimte te geven, en er met afstand naar te kijken.

Vrijheid
In ACT focussen we op waarden, dat wat echt belangrijk is in jouw leven. Waarden zijn de dingen waar je echt blij van wordt, waar je energie van krijgt. Waarden zijn de diepe verlangens uit je hart. Dus niet de dingen die je moet (van jezelf, of van anderen), maar de dingen die jij wilt. Als we gaan leven vanuit onze waarden dan zijn we in staat om in vrijheid ons eigen pad te volgen. Als we energie stoppen in onze waarden, dan krijgt ons leven steeds meer betekenis en zingeving. 

Aan de slag met ACT?
Voel jij geïnspireerd om aan de slag te gaan met ACT? Schrijf op waar je NU behoefte aan hebt. Waar verlang jij naar, waar heb jij op dit moment behoefte aan? Stel je voor dat jij gehoor geeft aan deze behoefte. Welke gedachten en gevoelens komen er naar boven? Probeer deze gedachten en gevoelens op te merken, zonder dat je er iets aan hoeft te veranderen. Vervolgens kun jij een beslissing nemen over hoe je wilt handelen. Ben jij bereid om de ongemakkelijke gevoelens en gedachten te dragen als je gehoor geeft aan je behoeften?


Mijn naam is Lotte, en met mijn blogs over persoonlijke ontwikkeling hoop ik je te kunnen inspireren. Vanuit House of Joy begeleid ik vrouwen met coaching, ACT therapie en yin yoga. Wil je een keer meedoen met een gratis yin yogales? Of wil je een gratis kennismaking inplannen voor coaching? Bel, app of stuur een mailtje! Graag wil ik je verwelkomen met mijn meditatie voor zelfliefde. Want een liefdevolle verbinding met jezelf brengt zoveel levensvreugde. Je kunt de meditatie hier downloaden. Ik kijk ernaar uit om je te ontmoeten. Liefs, Lotte