ACT therapie – Wat is het en hoe werkt het?

ACT staat voor acceptance and commitment therapie. Het is een wetenschappelijk onderbouwde gedragstherapie, die aan het eind van de 20ste eeuw is ontwikkeld.  ACT is inmiddels erkend als een effectieve therapie voor verschillende problemen. Het wordt op dit moment ingezet bij o.a. angst, depressie, chronische pijn, dwangklachten, paniek, eetproblemen en verslaving.

Waarom lopen we vast?

In ACT gaan we ervan uit dat het leven naast mooie momenten, ook een schaduwzijde heeft. We hebben allemaal ervaringen waarin het leven voelt alsof we zweven of vliegen. Maar we maken helaas ook allemaal momenten mee waarin het voelt alsof we keihard neerstorten. Pijn, verdriet, teleurstelling en afwijzing horen nu eenmaal bij het leven. Niemand ontkomt eraan.

De meeste mensen zijn gefocust op zoveel mogelijk positieve ervaringen. Negatieve gevoelens en gedachten willen we zoveel mogelijk vermijden. En dat is menselijk. Maar wist je dat het behoorlijk onhandig is, om op deze manier om te gaan met lastige ervaringen? En dat het op de langere termijn zelfs averechts werkt?

Want als je gaat vechten met gevoelens en gedachten, dan kost dat veel kracht en energie. Die energie kun je niet besteden aan datgene wat echt belangrijk is. En daardoor kom je steeds meer vast te zitten.

Wat leer je met ACT-therapie?

Met behulp van ACT leer je op een andere manier omgaan met vervelende gedachten en gevoelens. Met behulp van ACT leer je je focussen op datgene wat belangrijk en betekenisvol is in het leven. Je ontwikkelt psychologische veerkracht. ACT therapie is gebaseerd op twee belangrijke pijlers: acceptance en commitment.

De pijler acceptance staat voor flexibel omgaan met moeilijke situaties, gedachten en gevoelens. Je leert om deze ervaringen te accepteren. Niet omdat deze gevoelens en gedachten zo leuk zijn, maar omdat ze er nu eenmaal zijn.

De pijler commitment gaat over betekenisvolle keuzes maken in je leven. Je gaat onderzoeken wat je waardevol vindt en je leert hoe je daarnaar kunt leven.

De achtergrond van ACT

ACT behoort tot de positieve psychologie. Deze heeft de laatste 15 jaar enorm aan terrein gewonnen binnen de psychologische wetenschap. De traditionele psychologie houdt zich voornamelijk bezig met het verklaren en verminderen van klachten. De positieve psychologie richt zich het versterken van positieve eigenschappen en betekenisvolle ervaringen in het leven van mensen.

ACT is ontwikkeld door de drie Amerikaanse psychologen Steven Hayes, Kelly Wilson & Kirk Strosahl. ACT komt voort uit de gedragsanalyse en is gebaseerd op de Relational Frame Theory (RFT).

Kortom, volgens ACT gaat het vechten tegen vervelende gedachten en gevoelens uiteindelijk ten koste van een gelukkig leven. Door de acceptatie van lastige ervaringen en de commitment aan een waardevol leven, zullen de klachten die je ervaart steeds minder worden.


2021 | Lotte Boekhout



Welkom! Mijn naam is Lotte en ik hoop dat mijn blogs over persoonlijke ontwikkeling je inspireren. Vanuit House of Joy begeleid ik vrouwen met coaching, act-therapie en yin yoga. Ben je benieuwd wat ik voor je kan betekenen? Wil je een keer meedoen met een gratis online yin yogales? Of wil je een vrijblijvende kennismaking inplannen voor coaching? Neem contact met mij op via het contactformulier. Liefs, Lotte