Wat is ACT?

In deze blog neem ik je mee in de wereld van acceptance and commitment therapie (ACT). ´Acceptance´ staat voor flexibel omgaan met moeilijke situaties, gedachten en gevoelens. En ´commitment´ staat voor het maken van betekenisvolle keuzes. Acceptance en commitment zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, ze gaan hand in hand. Ik zie ze vaak als twee vleugels van een vlinder. De vleugel van acceptance, staat voor de kant van veerkracht. En de vleugel van commitment is de kant van vrijheid. We hebben zowel veerkracht als vrijheid nodig om balans te ervaren. Want als we veerkrachtig omgaan met gedachten en gevoelens, dan kunnen vrijer bewegen richting een betekenisvol leven. 

Veerkracht
In ACT gaan we ervan uit dat het leven naast mooie momenten, ook een schaduwzijde heeft. We hebben gelukkig allemaal ervaringen waarin het leven voelt alsof we zweven of heel hoog vliegen. Maar we maken helaas ook allemaal momenten mee waarin het voelt alsof we keihard neerstorten. Pijn, verdriet, teleurstelling en afwijzing horen nu eenmaal bij het leven. Niemand ontkomt eraan. De meeste mensen zijn erg gefocust op zoveel mogelijk positieve ervaringen. Negatieve gevoelens en gedachten willen we zoveel mogelijk vermijden. En dat is natuurlijk logisch. Maar wist jij dat het eigenlijk heel onhandig is om op deze manier om te gaan met pijn? En dat het op de langere termijn zelfs averechts werkt? Want als we altijd bezig zijn om te vechten met gevoelens en gedachten, dan kost dat veel kracht en energie. In ACT leren we veerkrachtiger om te gaan met gevoelens en gedachten. We kunnen leren om ze de ruimte te geven, en er met afstand naar te kijken.

Vrijheid
In ACT focussen we op waarden, dat wat echt belangrijk is in jouw leven. Waarden zijn de dingen waar je echt blij van wordt, waar je energie van krijgt. Waarden zijn de diepe verlangens uit je hart. Dus niet de dingen die je moet (van jezelf, of van anderen), maar de dingen die jij wilt. Als we gaan leven vanuit onze waarden dan zijn we in staat om in vrijheid ons eigen pad te volgen. Als we energie stoppen in onze waarden, dan krijgt ons leven steeds meer betekenis en zingeving. 

Wat kan ACT je brengen?
Het mooie aan ACT vind ik dat iedereen ermee aan de slag kan, waar je ook staat in je leven. We hebben namelijk allemaal de neiging om te vechten met moeilijke gevoelens en gedachten, waardoor er weinig energie overblijft voor wat er echt toe doet. ACT is voor mij niet alleen een therapievorm. ACT is voor mij bijna een manier van in het leven. Een manier van leven waar ik nog elke dag in groei. Met behulp van ACT heb ik geleerd dat mijn gedachten niet de waarheid vertellen, dus dat ik ze niet zo serieus hoef te nemen. Ik heb geleerd dat ik krachtig genoeg ben om mijn gevoelens te dragen, en dat ze altijd vanzelf weer voorbij gaan. Ik heb ook geleerd om te luisteren naar mijn hart, en hier gehoor aan te geven.

Hoe kun je ACT vandaag nog toepassen?
Voel jij geïnspireerd om aan de slag te gaan met ACT? Schrijf op waar je NU behoefte aan hebt. Waar verlang jij naar, waar heb jij op dit moment behoefte aan? Stel je voor dat jij gehoor geeft aan deze behoefte. Welke gedachten en gevoelens komen er naar boven? Probeer deze gedachten en gevoelens op te merken (te observeren), zonder dat je er iets aan hoeft te veranderen. Vervolgens kun jij een beslissing nemen over hoe je wilt handelen. Ben jij bereid om de ongemakkelijke gevoelens en gedachten te dragen als je gehoor geeft aan je behoeften?


Mijn naam is Lotte, en met mijn blogs over persoonlijke ontwikkeling hoop ik je te kunnen inspireren. Vanuit House of Joy begeleid ik meiden en vrouwen. Benieuwt wat ik voor je kan betekenen? Kijk bij coaching en yin yoga voor alle informatie. Wil je meteen aan de slag? Doe mee aan een yin yogales & plan nu jouw gratis inspiratie-sessie. Ik kijk ernaar uit om je te ontmoeten!

Tags: