5 redenen waarom yin yoga goed voor je is

In deze blog neem ik je mee in de wereld van yin yoga. Want wat is yin yoga precies en waarom is yin yoga zo goed voor je? Yin yoga is inmiddels steeds bekender en populairder in Nederland. Ik denk dat we allemaal meer behoefte hebben de rust, stilte en ontspanning die je in een yin yogales kunt ervaren. Veel vrouwen hebben een druk leven, waarin we constant ‘aan’ staan. Je zou kunnen zeggen dat de maatschappij waarin we leven erg yang is. Yin yoga is daar dus de perfecte tegenhanger van. Yin yoga is een rustige vorm van bewegen en gericht op ontspanning, zowel fysiek, mentaal als emotioneel.

Ik kan mij nog goed herinneren dat ik voor het eerst een yin yogales deed.  Het is zeker meer dan 8 jaar geleden, ik studeerde nog. Ik volgde een basiscursus yoga, waarin we steeds andere vormen van yoga aangeboden kregen. En zo stond er ook een keer een yin yoga les ingepland. In die periode zat ik letterlijk minder lekker in mijn vel. Ik niet happy met mijn lijf, en ik deed de yogacursus vooral om wat gewicht te verliezen. Ik vond het helemaal niets de yin yoga, ik werd er onrustig en geïrriteerd van. De rustige manier van bewegen, de ontspanning, vond ik zonde van mijn tijd. Ik had toen nog de overtuiging dat je altijd hard moet werken, en ik gunde mezelf niet een moment van rust. Een paar jaar geleden kwam ik toevallig opnieuw met yin yoga in aanmerking. En dit werd voor mij een heel andere ervaring. Inmiddels had ik veel innerlijk werk verricht, en een heel andere relatie met mijzelf en mijn lijf. Deze yin yoga les voelde voor mij als thuiskomen. En het bracht mij een rust die ik nooit eerder had ervaren. Ik kan mij nu geen leven meer zonder yin yoga voorstellen. En hieronder vertel ik je waarom yin yoga zo goed voor mij is, en misschien ook wel voor jou! 

  1. Landen in je lijf
    Yin Yoga helpt je om te landen in je lijf. Met behulp van de yogahoudingen en de bewuste ademhaling maak je elke keer weer contact met je lichaam. Vaak zitten we een groot deel van de dag met onze aandacht in gedachten, we lijken wel wandelende hoofden. Yin Yoga helpt om uit je hoofd te komen, en te zakken in je lijf. Om aanwezig te zijn in dit moment, in het hier en nu. En om te aarden. Zoals Bernie Clark mooi zegt ¨we don’t use the body to get into the pose – we use the pose to get into the body¨

  2. Balans
    Ons lichaam heeft een actiemodus en een herstelmodus, en deze worden aangestuurd door het zenuwstelsel. Het sympathische zenuwstelsel regelt alles wat met inspanning (actie) te maken heeft. En het parasympathische zenuwstelsel regelt alles wat met ontspanning (herstel) te maken heeft. Je zou het ook kunnen zien als de rem en het gaspedaal van ons lichaam. Als je in balans bent dan kun je in actie komen wanneer het nodig is. Daarna kun je weer ontspannen en herstellen. In de wereld waarin we leven worden we veel blootgesteld aan drukte en prikkels, we zitten eigenlijk constant in de actiemodus. Als we teveel in de actiemodus zitten dan voelen we ons gestrest, onrustig en opgejaagd. Met alle gevolgen van dien. Als we yin yoga beoefenen dan schakelen we over op het parasympathische zenuwstelsel. En dan kan ons lichaam (eindelijk) volledig ontspannen en herstellen.

  3. Grenzen verkennen
    In yin yoga worden de houdingen langer vastgehouden, zo heb je meer tijd om de grenzen van je lichaam te verkennen. In Yin Yoga kun jij onderzoeken waar je grenzen liggen en waar je lichaam echt behoefte aan heeft. Je leert om goed te luisteren naar je lichaam. En voor iedereen ligt hier een andere uitdaging. Misschien ligt jouw uitdaging wel bij mild zijn voor jezelf, en niet over je eigen grenzen heen gaan. Je kunt spelen met het gebruik van props (ondersteuning) of door iets eerder uit de houding gaan. Maar misschien ligt jouw uitdaging wel in verleggen van je grenzen, en kan je veel meer dan je dacht. Wat je uitdaging ook is, yin yoga nodigt je uit om op een zachte manier op onderzoek uit te gaan.

  4. Spierspanning loslaten en mobiliteit
    Bij de meeste sporten is het de bedoeling om je spieren aan te spannen, zodat je spieren versterken. Bij yin yoga gaat het erom dat jij je spieren zoveel mogelijk loslaat. De focus ligt op ontspanning, en het stretchen brengen je bij de diepere bindweefsels. Hierdoor kun je spierspanning loslaten en bevorder je de mobiliteit (lenigheid) van je lichaam. En goede mobiliteit ondersteunt je conditie en sportprestaties.

  5. Bewustwording
    Yin Yoga is een rustige vorm van yoga, en kan passief overkomen. Maar niets is minder waar, want de houdingen kunnen behoorlijk uitdagend zijn. Zowel fysiek als mentaal. Je blijft lang in de houding en dat kan een intens gevoel geven. Er kunnen allerlei ongemakkelijke sensaties, gedachten en emoties opkomen. En omdat we langer in de houdingen blijven, kunnen we goed waarnemen wat er gebeurt. In yin yoga leer je dit observeren, en er met meer afstand naar kijken. De lessen die je leert op de mat, die neem je mee in het leven. Want hoe we op de yogamat reageren op ongemak, zo reageren we ook in het dagelijkse leven. Het is dus een proces van bewustwording, en dat neem je mee zodra je de mat afstapt.


Mijn naam is Lotte, en met mijn blogs over persoonlijke ontwikkeling hoop ik je te kunnen inspireren. Vanuit House of Joy begeleid ik meiden en vrouwen. Benieuwt wat ik voor je kan betekenen? Kijk bij coaching en yin yoga voor alle informatie. Wil je meteen aan de slag? Doe mee aan een yin yogales & plan nu jouw gratis inspiratie-sessie. Ik kijk ernaar uit om je te ontmoeten!

Tags: