De 6 pijlers van ACT

Acceptance and commitment therapy (ACT) gaat ervan uit dat iedereen hobbels tegenkomt in het leven. En binnen ACT gaan we ervan uit dat je als mens regelmatig last hebt van onprettige gevoelens, gedachten en ervaringen. De oefeningen binnen ACT richten zich op het vergroten van de psychologische flexibiliteit. Hierdoor kun je beter omgaan met de hobbels in het leven, en doe je vaker dingen die echt belangrijk zijn. ACT werkt met zes pijlers, die samen de psychologische flexibiliteit vergroten.

  1. Acceptatie
    In ACT betekend acceptatie dat je leert om ruimte te maken voor lastige gevoelens, gedachten en ervaringen. Acceptatie gaat over de bereidheid om ongemak toe te laten, zonder ermee te vechten of ervoor te vluchten. Veel vrouwen hebben de neiging om onprettige gedachten en gevoelens zoveel mogelijk onder controle te willen houden. Maar meestal werkt dat averechts, want er gaat steeds meer energie naar de onprettige ervaringen. Acceptatie gaat over jezelf open stellen. En je zult merken, dat geeft ruimte.
  2. Defusie
    Defusie betekend dat je afstand leert nemen van gedachten. Je kunt leren om gedachten, beelden en herinneringen te observeren. Vaak gaan we er automatisch vanuit dat onze gedachten de waarheid vertellen. En negatieve gedachten kunnen ons volledig in de greep houden. Met defusie oefeningen kun jij leren om je los te maken uit gedachten. Want gedachten vertellen je niet de waarheid, en ze kunnen ook niet bijten. Wil je meteen aan de slag met defusie? Elke keer als er een negatieve gedachte opkomt dan zeg jij tegen jezelf ´ik heb de gedachte dat …… (vul jouw gedachte zelf maar in)´. Zie je het verschil tussen meegaan in een gedachte en de gedachte alleen opmerken?
  3. Het hier en nu
    Aanwezig zijn in het hier en nu, mindfulness, is een belangrijk onderdeel binnen ACT. Want de meeste mensen zijn met hun aandacht maar heel weinig aanwezig in het huidige moment, in het hier en nu. Maar al te vaak piekeren we over ervaringen uit het verleden of situaties die nog moeten komen. Het is misschien een cliché, maar het enige dat we hebben is het hier en nu. Gisteren is al geweest, en morgen moet nog komen. We hebben alleen dit moment waarin we vreugde kunnen ervaren, waarin we kunnen genieten. We hebben alleen dit moment waarin we onprettige emoties mogen doorvoelen. We hebben alleen het hier en nu waarin we het leven (met alles wat er is) kunnen ervaren.
  4. Zelf-als-context
    Veel vrouwen ontwikkelen al op jonge leeftijd een bepaald beeld over zichzelf. En vaak zitten zij vast in een (negatief) zelfbeeld. Veel vrouwen lijken sterk vergroeid te zijn met bepaalde overtuigingen, rollen en eigenschappen. Het ontwikkelen van een flexibeler zelfbeeld is een essentieel onderdeel binnen ACT. We kunnen leren om onszelf met meer afstand, observerend, te bekijken. We kunnen leren om onszelf te bekijken vanuit openheid, vriendelijkheid en helderheid.
  5. Waarden
    Waarden zijn de rode draad binnen ACT. Persoonlijke waarden kunnen dienen als een levenskompas. Waarden geven richting aan je leven, en zorgen ervoor dat jij je eigen pad kunt bewandelen. Waarden gaan over dat wat echt belangrijk voor je is, de dingen die betekenis geven aan het leven. Waar verlang jij naar vanuit je hart? Waar wil je dat het leven overgaat? Wat voor een persoon wil je zijn?
  6. Toegewijde acties
    Waarden geven richting aan je leven. Maar om naar die waarden te leven, is het ontzettend belangrijk om in overeenstemming met de waarden te gaan handelen. We moeten in actie komen, doen wat er te doen is. Maar dat klinkt gemakkelijker dan het in werkelijkheid is. Veel mensen zitten vast in gewoontereacties, gedragsverandering is niet gemakkelijk. In actie komen vraagt dus om veel inzet, moed en doorzettingsvermogen. In actie komen brengt zoveel voldoening, zodra je in kleine stapjes aan de slag gaat.
Tags: