20 minuten Yin Yoga tegen stress

Stress, we hebben er allemaal weleens last van. De meeste mensen hebben vooral een negatieve associatie bij het woord stress. Maar stress hebben we (in bepaalde mate) ook nodig. Want stress zorgt ervoor dat we in de actie komen, dat we ons gaan inspannen. Stress wordt pas ongezond als je een langere tijd spanning ervaart en als je niet meer in ontspanning kunt komen. In het leven moeten we constant balanceren tussen inspanning (stress) en ontspanning (herstel). Maar dat is niet makkelijk. Veel mensen hebben gedurende de dag, maar weinig ruimte voor rust en herstel.

Yin Yoga is voor veel vrouwen een hele fijne manier om de drukte van alle dag even los te laten. En yin yoga heeft een diepe kalmerende en ontspannende werking op het zenuwstelsel. Tijdens yin yoga wordt het parasympathische zenuwstelsel gestimuleerd. Het lichaam schakelt over van de actiemodus naar de herstelmodus. Wist jij dat het lichaam ongeveer 20 minuten nodig heeft om in volledige ontspanning te komen? Hieronder heb ik een korte sequence van 20 minuten voor je uitgeschreven. De perfecte sequence om de stress van de dag los te laten en ruimte te maken voor ontspanning.



Inchecken bij jezelf
Neem de tijd om even te landen op de yogamat, misschien wil jij je ogen sluiten. Hoe voel jij je op dit moment? Welke gedachten en gevoelens komen er naar boven? En wat er ook naar boven komt, het is helemaal oké en het verdient jouw aandacht. Ga met je aandacht naar je lichaam. Kun je voelen waar je lichaam contact maakt met de yogamat? Hoe voelt je lichaam, warm of koud? Voel je ergens spanning? En probeer je lichaam zoveel mogelijk te ontspannen. Ontspan je kaken, nek en schouders. En ga dan met je aandacht naar de ademhaling. Volg het vertrouwde ritme van de ademhaling. Merken dat je ademt is bijzonder. De ademt brengt je in het hier en nu, in dit moment. De adem brengt je in verbinding met je lijf en met jezelf.

Benen in de lucht

Deze houding helpt bij het loslaten van spanning en geeft een strekking aan de achterkant van de benen (de hamstrings). De houding zorgt er ook voor dat je onderrug kan ontspannen. Als ik in deze houding lig, dan voel ik de drukte van de dag bijna letterlijk van mij afglijden.

  • Ga op je rug liggen met je billen zo dicht mogelijk bij de muur, zodat je benen recht omhoog komen te staan. Spreid je armen of leg ze op je buik
  • Voelt de houding onaangenaam bij voor de hamstrings? Ga dan iets verder van de muur liggen. Eventueel kun je kussentje onder de nek leggen.
  • Probeer je lichaam zoveel mogelijk te ontspannen, breng je aandacht naar de ademhaling. Blijf 5 minuten in deze houding liggen.

Vlinder

De vlinder houding geeft een diepe stretch aan de binnenkant van de benen, liezen en de heupen. En er ontstaat strekking aan de onderkant van de rug. Veel vrouwen slaan spanning op rondom de heupen en onderrug, en deze houding kan helpen om dat weer los te laten. De houdingen waarin we vooroverbuigen helpen om naar binnen keren en ons veilig te voelen.

  • Kom zitten met een rechte rug, soms kan het helpen om op een kussentje te gaan zitten.
  • Buig je benen, en breng je voetzolen naar elkaar. Je kunt je voeten dicht bij je lichaam plaatsen, of juist iets verder weg. Het kan fijn zijn om kussentjes onder je knieën te leggen.
  • Vervolg buig je naar voren, plaats je handen op de vloer. Het gaat er niet om hoever je in de houding komt. Probeer je lichaam (nek en schouders) nu zoveel mogelijk te ontspannen. Het kan helpen om je op de ademhaling te focussen. Rust 5 minuten in de houding en kom er dan rustig uit.



Twist

Een twist houding geeft een hele fijne opening voor de bovenkant van het lichaam, het borstgebied. Daarnaast is een prettige houding voor de hele rug. De draaiing van de wervelkolom heeft een kalmerende werking op het zenuwstelsel.

  • Ga liggen op je rug en breng je knieën naar je borst. Laat je knieën naar rechts vallen
  • Spreid je armen of plaats ze langs je lijf. Het kan prettig zijn om een kussentje onder je schouder te plaatsen (zodat deze niet boven de grond zweeft).
  • Probeer je lichaam zoveel mogelijk te ontspannen, brengt je aandacht naar je ademhaling. Blijf 5 minuten in deze houding liggen en wissel dan van kant. Aan het einde kun je eventueel op je rug blijven liggen, voor een korte eindontspanning.


Mijn naam is Lotte, en met mijn blogs over persoonlijke ontwikkeling hoop ik je te kunnen inspireren. Vanuit House of Joy begeleid ik vrouwen met coaching, ACT therapie en yin yoga. Wil je een keer meedoen met een gratis yin yogales? Of wil je een gratis kennismaking inplannen voor coaching? Bel, app of stuur een mailtje! Graag wil ik je verwelkomen met mijn meditatie voor zelfliefde. Want een liefdevolle verbinding met jezelf brengt zoveel levensvreugde. Je kunt de meditatie hier downloaden. Ik kijk ernaar uit om je te ontmoeten. Liefs, Lotte